Primeurs en initiatieven tijdens Boot Holland

By | Nieuwsbrief

Ontdek en ervaar! Dat zijn twee pijlers die centraal staan tijdens Boot Holland 2019. Boot Holland is dé allround watersportbeurs met een breed nationaal en internationaal aanbod, een gemoedelijke sfeer en volop beleving en activiteiten. Boot Holland blijft innoveren en inspelen op de wensen van haar deelnemers en bezoekers. De nieuwe indeling op basis van de verschillende segmenten wordt goed ontvangen en zorgt voor overzicht en duidelijkheid. Ook de nieuw op te zetten initiatieven krijgen steeds meer vorm en we krijgen dagelijks nieuwe inschrijvingen binnen. Boot Holland ligt duidelijk op koers!

Primeurs Boot Holland
Ieder jaar zijn er weer vele primeurs te bewonderen. We kunnen alvast drie hele mooie primeurs delen! Rivera Nautic uit Heeg komt met Maxima Boats naar Boot Holland. Bootcentrum Geertsma presenteert de Bege Tigo Cruiser 1300 en A28 Watersport neemt de prachtige Florijn 495 XL mee.

Groot aanbod staalbouw
Boot Holland biedt een groot aanbod staalbouw gepresenteerd aan o.a. de imposante steiger. Vorig jaar is de opzet en uitstraling van de steiger gewijzigd. Naast de steiger is een horecaterras gecreëerd waardoor men letterlijk ‘tussen’ de boten en grassen zit. Een positieve verandering die we ook dit jaar verder uitbreiden. Vertrouwde gezichten aan de steiger in 2019 zijn o.a. Abim, Vedette, Kuster/Northline en Brandsma.

Provincie Fryslân
De provincie Fryslân is al jaren actief als het gaat om watersport en is dan ook trouwe deelnemer aan Boot Holland. En komende editie is een extra feestelijke! De Friso, het statenjacht van de provincie Fryslân, bestaat volgend jaar 125 jaar. Tijdens de beurs kun je de Friso in het echt bewonderen en vindt de aftrap plaats van dit jubileum. Om het geheel nog een extra feestelijk tintje te geven verzorgt de commissaris van de Koning dhr. Brok de officiële aftrap en opening van Boot Holland 2019.

Nieuw – Doe het zelf Paviljoen
Het Doe het zelf paviljoen geeft antwoord op vragen rondom het zelf onderhouden en opknappen van een boot. Denk hierbij aan demo’s, workshops en verkoop van onderdelen. Ook kun je hier terecht voor uitleg over verzekeringen en veiligheid op het water. Rondom het plein worden deelnemers geplaatst die aansluiting vinden bij het jong gebruikte en de doe-het-zelvers.

Deelnemen?
De plattegrond krijgt steeds meer vorm. Heeft u nog niet ingeschreven, doe dit dan zo snel mogelijk. Dit stelt de organisatie in staat om de beursvloer optimaal in te richten en vroegtijdig via onze mediakanalen de bezoekers te informeren over deelnemers en noviteiten. Dat komt het succes van de beurs alleen maar ten goede.

Boot Holland vindt plaats van vrijdag 8 tot en met woensdag 13 februari 2018 in het WTC Expo te Leeuwarden

Maxima Boats

Bege Tigo Cruiser 1300

Florijn 495 XL

De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB)

By | Nieuwsbrief

De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (of LVBHB) is opgericht in 1974 en zet zich in om oude bedrijfsvaartuigen te behouden. Het is de grootste behoudsorganisatie voor varend erfgoed in Nederland. Nederland bezit de grootste collectie varend erfgoed ter wereld!

De LVBHB heeft bijna 2000 leden en die op dit moment bij elkaar 2474 schepen hebben geregistreerd. Dat zijn niet alleen vrachtschepen (tjalken, klippers, Luxe Motoren), maar ook vissersschepen, veerponten, parlevinkers en werkbootjes. Vrijwel alle schepen zijn in handen van particulieren, die hun schip vaak letterlijk van de sloop hebben gered. De schepen worden zonder subsidie, met veel liefde en kennis in de vaart gehouden.

De LVBHB is een pure vrijwilligersorganisatie waarin vele actieve leden bijdragen in bestuur, werkgroepen en commissies.

Wat wil de LVBHB?
De doelstelling van de LVBHB is het behoud van Historische Bedrijfsvaartuigen en de daarbij behorende traditionele scheepsambachten. Dit behoud staat onder druk door o.a. de toenemende druk van wet- en regelgeving (zowel Europees, nationaal als regionaal) en de verminderde financieringsmogelijkheden van een schip.

Welke strategische prioriteiten heeft de LVBHBB?
1. “Laten zien” : bekend worden bij het publiek, overheden, etc.;
2. “Aanschuiven”: wet- en regelgeving nauwgezet volgen en in overleg komen met alle relevante overheden;
3. “Registreren”: de schepen registreren en laten zien in het publiek toegankelijke Register Varend Erfgoed Nederland;
4. “Borgen”: kennis van zowel historie als restauratie van schepen en de kunde van oude ambachten bewaren en delen.
5. “Mogelijk maken”: belangenbehartiging t.a.v. vaarmogelijkheden, ligplaatsen en financiering.

Relatie met de pers
Belangstelling, meer weten? Neem dan contact op met:
• perswoordvoerder Erik van Soest: 06 46 11 39 20 / pers@lvbhb.nl
• voorzitter Rolf van der Mark: 06 29 26 42 52 / voorzitter@lvbhb.nl

Boot Holland zit in de lift!

By | Nieuwsbrief

Het gaat goed met Boot Holland. Het aantal inschrijvingen ten opzichte van een jaar eerder lopen ruim voor en dagelijks ontvangen we nieuwe aanvragen, een mooie ontwikkeling. Daarbij zijn ook de reacties op de veranderingen die vorige editie zijn doorgevoerd en de duidelijke indeling van de hallen voor komende editie zeer positief. Dit wordt dan ook voor de editie in 2019 verder uitgewerkt met een aantal leuke nieuwe initiatieven. Zo komt er in de Frankenhal meer beleving in de vorm van een Fries paviljoen, zijn er plannen voor een Doe het zelf paviljoen en wordt het Recreatie segment verder uitgebreid. Naast deze nieuwe items is en blijft Boot Holland dé allround Watersportbeurs met het grootste aanbod staalbouw.

Doe het zelf paviljoen
Het Doe het zelf paviljoen geeft antwoord op vragen rondom het zelf onderhouden en opknappen van een boot. Denk hierbij aan demo’s, workshops en verkoop van onderdelen. Vindt u het leuk om hier invulling aan te geven? We gaan graag met u in gesprek om de mogelijkheden te bespreken en er samen een interactief plein van te maken.

Recreatie
Afgelopen edities is het recreatie segment steeds verder uitgebreid. Wat begon met een stukje funsport is uitgegroeid tot een hal met beleving waarbij diverse onderdelen op het gebied van recreëren aan bod komen. Zo biedt het Recreatie paviljoen plaats aan jachthavens en bedrijven die zijn gespecialiseerd in charter- en verhuur, vaarvakanties en zeil- en motorcharters in binnen en buitenland. Op het interactieve Fun paviljoen, met het grote bassin, maakt de bezoeker kennis met funsports als suppen, skimboarden, kiten, waterskiën en surfen. Ook Houseboats zijn niet meer weg te denken als we het hebben over recreëren, Goliath is één van de deelnemers op het Houseboat paviljoen met de prachtige Havenlodge. Wilt u deelnemen aan één van de onderdelen op het gebied van recreatie neem dan contact met ons op voor de mogelijkheden.

Plattegrond en deelnemen
We zijn inmiddels gestart met de voorlopige indeling van de plattegrond voor 2019. Tot 1 oktober was het mogelijk in te schrijven en daarbij een voorkeursplek aan te geven. De ‘vaste’ plekken zijn nu vrijgegeven. Wilt u deelnemen en nog de keuze hebben uit meerdere locaties? Dan is het zaak zo spoedig mogelijk in te schrijven. We kunnen nu nog rekening houden met uw wensen. Wilt u een passend voorstel op maat, neem dan contact met ons op, we denken graag mee over de indeling, locatie, standbouw en andere mogelijkheden. Inschrijven kan gemakkelijk via het online inschrijfformulier.

Boot Holland is één grote watersportshowroom

By | Nieuwsbrief

Govert Parmentier van Bootcentrum Geertsma:
“Boot Holland is één grote watersportshowroom”

Grou – Zoals de Eiffeltoren hoort bij Parijs en de Euromast bij Rotterdam, is Bootcentrum Geertsma onlosmakelijk verbonden met Boot Holland. Al zolang de beurs deze naam draagt is het in Grou gevestigde bedrijf van de partij. Ook komende editie weer.

En dat wordt een heel speciale want de kans is groot dat er twee wereldprimeurs worden getoond. Al moet er dan komend half jaar wel heel hard worden gewerkt. Govert Parmentier van de werf: “We hebben twee nieuwe boten in aanbouw en als het aan mij ligt, staan we met beide op de beurs.” De ene is een Patrouille 1050. “In vol mahonie en met koper beslag”, lacht de werfbaas. “Ja, dat zou je niet zeggen hè in een tijd waar moderne schepen de trend lijken te vormen. We hebben met de Bege Allrounder en de Bege Peddler recent erg moderne jachten gebouwd, maar toch blijft de vraag naar traditioneel. Die man is op Boot Holland aan boord geweest en was er meteen helemaal weg van. En nu hebben we een boot voor hem in aanbouw.” De tweede primeur betreft een 1300 OK. “We hebben voor een Zwitser vorig jaar eenzelfde type gebouwd. Die we nu in aanbouw hebben krijgt een moderne twist. Ik ben heel benieuwd hoe die wordt ontvangen.”

Zoals gezegd is Bootcentrum Geertsma niet meer weg te denken van Boot Holland.

“Hij wordt dan wel in het niet zo centraal gelegen Leeuwarden gehouden, Boot Holland is allesbehalve een lokale beurs”, zegt Parmentier. “Alles komt er voorbij. Denen, Belgen, Fransen, Zwitsers, Duitsers, je kunt het zo gek niet bedenken. En ik weet van zeer nabij dat Boot Holland onder Duitsers hoog in aanzien staat. Het is natuurlijk ook een prachtige beurs. Eén grote watersportshowroom met de stalen motorjachten als eyecatcher. Boot Holland is lekker binnen. Buiten moet je het altijd maar afwachten. Hier kun je onder de boot door kruipen en alles van dichtbij bekijken. En vergelijken, want er staan er genoeg.”

Bootcentrum Geertsma

 

12 jaar Stichting Vaarwens

By | Nieuwsbrief

Op 30 maart 2019 bestaat Stichting Vaarwens al weer twaalf jaar. Twaalf jaar geleden begonnen Evert Stel en Inge de Graaf  met het gratis aanbieden van vaardagen aan mensen die te horen hebben gekregen dat ze zijn uitbehandeld. Vaarwens neemt deze mensen nog een dag mee aan boord van hun schip. Eén hele dag met één zieke en zijn naasten. Eén dag privé aan boord van de Meander. Of je wel of niet zelf hebt gevaren, het is  heerlijk om nog een dag de heerlijke ontspanning op het water te mogen beleven.

Wat niet iedereen weet is dat het schip eigendom is van Evert en Inge.  Dat zij in 2002 het bedrijf hebben overgedaan en vroegtijdig konden stoppen met werken. Dat ze huis en haard hebben verkocht en de romp van de Meander hebben opgebouwd tot woonschip. In 2003 begon voor Evert en Inge het leven aan boord.

Een paar jaar en vele reizen verder wil het stel toch een doel. Inge wil graag als vrijwilligster in een hospice helpen. Dat wordt moeilijk als Evert wil blijven varen. Het plan wordt opgevat om dan een zieke gast aan boord mee te nemen. Natuurlijk mogen zijn naasten ook mee, dat is fijn en gezellig!

Zo gezegd, zo gedaan. Dan komt hun eerste gaste, een meisje van 16 met uitbehandeld kanker, samen met haar familie. Dat was een intense, emotionele en prachtige dag. Een dag om nooit te vergeten.

Inmiddels is Vaarwens een  stichting en zijn er veel vrijwilligers die met elkaar de schouders eronder zetten om de vaardagen tot een feest te maken.

Er is begonnen met sparen om een aangepast schip te bouwen. Helemaal gelijkvloers, met een lift voor brancard en elektrische rolstoel die uitkomt in een sanitaire ruimte. Een schip dat zorgt voor de continuïteit. Een schip dat wordt gevaren door meerdere schippers. Een schip dat er samen met de Meander V voor zorgt dat alle vaarwensen vervuld kunnen worden.

Samen staan ze sterk.

Wordt ook donateur van Stichting Vaarwens. www.vaarwens.nl