Nieuws

Bekijk hieronder het laatste nieuws, noviteiten en deelnemers uitgelicht

Update: AluShip bouwt weer volop boten

Nieuw hoofdstuk na zwarte bladzijde

Toen de vlammen op maandag 24 juni uit het dak van het AluShip pand sloegen, zonk de moed in de schoenen van de Steenwijker bootbouwers. Het pand brandde volledig af en alle machines, de productie en de persoonlijke spullen gingen verloren.

Eigenaar John Sellis richtte zich echter direct weer op. Gesteund door de gemeente, de verzekeraar, buren, familie, vrienden, klanten en het personeel begon hij direct met het maken van nieuwe plannen. Nog in dezelfde week werd een tijdelijke locatie gevonden.

John Sellis: “Op de dag van de brand hebben we via onze tussenpersoon direct de verzekering ingeschakeld. Die kwam binnen een uur en heeft alles op de best mogelijke manier geregeld. Verder kregen we onmiddellijk aanbiedingen voor locaties in de buurt en we hebben gekozen voor een hal verderop in de straat. Die is kleiner dan wat we hadden, maar als bedrijfshal prima geschikt als tijdelijk onderkomen voor de afbouw van de boten.”

Voor de bouw van de casco’s kon AluShip gebruik maken van een faciliteit in Sneek. Sellis: “Het voordeel daar was dat al het gereedschap al beschikbaar was, dus we konden direct door met produceren. Inmiddels hebben we de eerste boten afgebouwd en volgende week, drie maanden na de brand, wordt de eerste nieuw gebouwde boot afgeleverd. De brand zorgde in eerste instantie voor minder aanvragen, maar na de Hiswa te Water hebben we in de afgelopen weken weer vier nieuwe boten verkocht.”

Inmiddels is het oude pand helemaal afgebroken. Sellis: “De gemeente gaf ons binnen een dag een sloopvergunning en nu worden grondboringen gedaan om te zien of er milieuschade is. Als het rapport binnen is kunnen we de nieuwbouw starten. Volgens planning begint in week 44 het heien. En als het goed is kunnen we eind januari 2025 in ons nieuwe pand. Dat wordt twee keer zo groot als het oude pand en is meer gericht op het grotere en luxe segment. Het kantoor komt aan de voorkant, de productiehal krijgt roldeuren van 7 x7 meter en het dak wordt 10.50 meter hoog.”

De AluShip-eigenaar heeft vanuit zijn situatie nog wel wat tips voor collega’s. Sellis:”Bewaar je administratie in de cloud. Wij hadden alle boekhouding binnen een paar dagen weer werkend. Zorg verder dat je verzekering altijd goed op orde is en ook up-to-date houdt. Ik vond onze verzekeringsman altijd nogal streng, maar nu ben ik er blij om. We moesten alles laten taxeren, maar doordat alles vastlag krijgen we nu de getaxeerde waarde vergoed. En verder, laat je niet uit het veld slaan, leer van je fouten uit het verleden en maak mooie nieuwe plannen. We gaan keihard verder en we willen het nog beter doen. Het is een moeilijke periode, nog steeds, maar dankzij alle steun ben ik vol vertrouwen in de toekomst.”

Terug naar vorige pagina

Update: AluShip bouwt weer volop boten

Nieuw hoofdstuk na zwarte bladzijde

Toen de vlammen op maandag 24 juni uit het dak van het AluShip pand sloegen, zonk de moed in de schoenen van de Steenwijker bootbouwers. Het pand brandde volledig af en alle machines, de productie en de persoonlijke spullen gingen verloren.

Eigenaar John Sellis richtte zich echter direct weer op. Gesteund door de gemeente, de verzekeraar, buren, familie, vrienden, klanten en het personeel begon hij direct met het maken van nieuwe plannen. Nog in dezelfde week werd een tijdelijke locatie gevonden.

John Sellis: “Op de dag van de brand hebben we via onze tussenpersoon direct de verzekering ingeschakeld. Die kwam binnen een uur en heeft alles op de best mogelijke manier geregeld. Verder kregen we onmiddellijk aanbiedingen voor locaties in de buurt en we hebben gekozen voor een hal verderop in de straat. Die is kleiner dan wat we hadden, maar als bedrijfshal prima geschikt als tijdelijk onderkomen voor de afbouw van de boten.”

Voor de bouw van de casco’s kon AluShip gebruik maken van een faciliteit in Sneek. Sellis: “Het voordeel daar was dat al het gereedschap al beschikbaar was, dus we konden direct door met produceren. Inmiddels hebben we de eerste boten afgebouwd en volgende week, drie maanden na de brand, wordt de eerste nieuw gebouwde boot afgeleverd. De brand zorgde in eerste instantie voor minder aanvragen, maar na de Hiswa te Water hebben we in de afgelopen weken weer vier nieuwe boten verkocht.”

Inmiddels is het oude pand helemaal afgebroken. Sellis: “De gemeente gaf ons binnen een dag een sloopvergunning en nu worden grondboringen gedaan om te zien of er milieuschade is. Als het rapport binnen is kunnen we de nieuwbouw starten. Volgens planning begint in week 44 het heien. En als het goed is kunnen we eind januari 2025 in ons nieuwe pand. Dat wordt twee keer zo groot als het oude pand en is meer gericht op het grotere en luxe segment. Het kantoor komt aan de voorkant, de productiehal krijgt roldeuren van 7 x7 meter en het dak wordt 10.50 meter hoog.”

De AluShip-eigenaar heeft vanuit zijn situatie nog wel wat tips voor collega’s. Sellis:”Bewaar je administratie in de cloud. Wij hadden alle boekhouding binnen een paar dagen weer werkend. Zorg verder dat je verzekering altijd goed op orde is en ook up-to-date houdt. Ik vond onze verzekeringsman altijd nogal streng, maar nu ben ik er blij om. We moesten alles laten taxeren, maar doordat alles vastlag krijgen we nu de getaxeerde waarde vergoed. En verder, laat je niet uit het veld slaan, leer van je fouten uit het verleden en maak mooie nieuwe plannen. We gaan keihard verder en we willen het nog beter doen. Het is een moeilijke periode, nog steeds, maar dankzij alle steun ben ik vol vertrouwen in de toekomst.”

Terug naar vorige pagina

Update: AluShip bouwt weer volop boten

Nieuw hoofdstuk na zwarte bladzijde

Toen de vlammen op maandag 24 juni uit het dak van het AluShip pand sloegen, zonk de moed in de schoenen van de Steenwijker bootbouwers. Het pand brandde volledig af en alle machines, de productie en de persoonlijke spullen gingen verloren.

Eigenaar John Sellis richtte zich echter direct weer op. Gesteund door de gemeente, de verzekeraar, buren, familie, vrienden, klanten en het personeel begon hij direct met het maken van nieuwe plannen. Nog in dezelfde week werd een tijdelijke locatie gevonden.

John Sellis: “Op de dag van de brand hebben we via onze tussenpersoon direct de verzekering ingeschakeld. Die kwam binnen een uur en heeft alles op de best mogelijke manier geregeld. Verder kregen we onmiddellijk aanbiedingen voor locaties in de buurt en we hebben gekozen voor een hal verderop in de straat. Die is kleiner dan wat we hadden, maar als bedrijfshal prima geschikt als tijdelijk onderkomen voor de afbouw van de boten.”

Voor de bouw van de casco’s kon AluShip gebruik maken van een faciliteit in Sneek. Sellis: “Het voordeel daar was dat al het gereedschap al beschikbaar was, dus we konden direct door met produceren. Inmiddels hebben we de eerste boten afgebouwd en volgende week, drie maanden na de brand, wordt de eerste nieuw gebouwde boot afgeleverd. De brand zorgde in eerste instantie voor minder aanvragen, maar na de Hiswa te Water hebben we in de afgelopen weken weer vier nieuwe boten verkocht.”

Inmiddels is het oude pand helemaal afgebroken. Sellis: “De gemeente gaf ons binnen een dag een sloopvergunning en nu worden grondboringen gedaan om te zien of er milieuschade is. Als het rapport binnen is kunnen we de nieuwbouw starten. Volgens planning begint in week 44 het heien. En als het goed is kunnen we eind januari 2025 in ons nieuwe pand. Dat wordt twee keer zo groot als het oude pand en is meer gericht op het grotere en luxe segment. Het kantoor komt aan de voorkant, de productiehal krijgt roldeuren van 7 x7 meter en het dak wordt 10.50 meter hoog.”

De AluShip-eigenaar heeft vanuit zijn situatie nog wel wat tips voor collega’s. Sellis:”Bewaar je administratie in de cloud. Wij hadden alle boekhouding binnen een paar dagen weer werkend. Zorg verder dat je verzekering altijd goed op orde is en ook up-to-date houdt. Ik vond onze verzekeringsman altijd nogal streng, maar nu ben ik er blij om. We moesten alles laten taxeren, maar doordat alles vastlag krijgen we nu de getaxeerde waarde vergoed. En verder, laat je niet uit het veld slaan, leer van je fouten uit het verleden en maak mooie nieuwe plannen. We gaan keihard verder en we willen het nog beter doen. Het is een moeilijke periode, nog steeds, maar dankzij alle steun ben ik vol vertrouwen in de toekomst.”

Terug naar vorige pagina